Z generáció és a digitális lét

Z generáció és a digitális lét

Számos cikk készült a Z generáció hamarosan bekövetkező vagy már bekövetkezett munkába állásáról, de még egyet sem olvastam, ami kicsit pozitív irányban árnyalná a képet, nem csak a munkakedvüket taglalná, esetleg ledegradálná őket munkaképtelenséggel vádolva vagy a kütyük világában elveszettnek. Roppant szomorú vagyok ez miatt. Nem szabad egy egész generációt megítélni pár, az átlagostól eltérő egyed miatt, leírni előítélek, felerősített tulajdonságok által pedig még kevésbé. A Z generáción az 1995 és 2009 között született, manapság már fiatal felnőtt kategóriába tartozó embereket értjük. Legidősebbek a számításaim szerint most 24 évesek, legfiatalabbak pedig most töltik a 10. évüket. Mint ahogy minden generációnak, úgy ennek a nemzedéknek is megvannak az erősségeik és a gyengeségeik is

Z generáció és a digitális lét

„Z-nek – más források szerint R-nek (responsibility), vagy D-nek (digitális), illetve 9/11-nek – nevezett generáció tagjai nagymértékben különböznek az elmúlt négyszáz év generációitól, hiszen ők a világ első globális, digitális nemzedéke, mely a legkisebb létszámú, a legoktatottabb, a legkisebb családba született, a legidősebb anyák nevelik és a leghosszabb várható élettartammal rendelkeznek.” Forrás: https://www.cvonline.hu/blog

Ebből is adódik az előítélet. A kütyükön nőttek fel, a mindennapjaik szerves részét képezi a telefon, a számítógép, a tablet, az e-book olvasó és mindenféle digitális eszköz. Minden lehetséges számukra ezáltal. Könnyen tanulnak, gyorsan áramlanak az információk. Egyik percben egy barátjukkal chatelnek, majd a következő pillanatban utána néznek egy dolognak, mellyel nincsenek tisztában, utána bebarangolják Afrika egyes tájait, miközben még lehet, dolgoznak is. Általánosítás, de a Z generáció vizuális élmény utáni vágyából, a pozitív visszacsatolás vágyásából eredően, a rengetegféle kütyü előtt görnyedve, nehezen választja külön a valóságot a digitális lét közben látott formától. Azt hiszi, vagy szeretné hinni, hogy az instagramon és hasonló oldalakon fellelhető, kivetített, a legjobb képet önmagukról mutató emberek, az ott megmutatott történések igazak teljes egészében. Nem lát mögé az álságos dolgoknak, nem mindig ismeri fel a torzított képet, mivel nem ismeri a digitális lét előtti időket. A digitális világban mindenki a legjobb formáját mutatja, sosem a rosszat, kevésbé jót, előnytelent.

Z generáció és a digitális lét

Az online világ már a személyiségük része, nehéz elvonatkoztatni tőle. Rettentően vigyázni kell, hogy a személyes kapcsolatokat ne építse le, ne kizárólag online létezzen valaki, ne ott akarjon mindent megbeszélni, megoldani, csinálni és ne vágyja annyira a pozitív visszajelzéseket, függve. Tagadhatatlanul van előnye is a dolognak. Több érzelmet tudnak képviseltetni, kifejezni a kütyük által. Empatikus képességeik erősödtek az előző nemzedékhez képest. A Z generációt foglalkoztatják a társadalmi és környezetvédelmi problémák, a közösségi médián tájékozódnak ezekről a kérdésekről, népszerűsítik, beszélnek az általuk kedvelt, tetszetős, megvalósítható, hozzájuk közel álló ügyekről, beállnak mögé, teljes mellszélességgel. Gyorsan szeretnének eredményeket, ezért mindent meg is tesznek. Nagyon intuitívek és gyors felfogásúak. Keresik a megoldást, nem mástól várják. Kreatívak és sokszínűek.

Z generáció és a digitális lét

Ha elvesztél a generációk elnevezése és születési adataik között:

Építők: 1946 előtt születtek, 60 fölöttiek
Baby-boomerek: 1946-1964 között születtek, 40-esek és 50-esek
X generáció: 1965-1979 között születtek, 30 fölöttiek
Y generáció: 1980-1994 között születtek, 25 fölöttiek
Z generáció: 1995-2009 között születtek gyerekek idén 24 évesek

Alfa generáció: 2010 után született gyerekek

Pár szám szerinti érdekesség, adat:

– A Z generáció 2019-re a világ teljes lakosságának 32%-át teszi ki jelenleg.

– 2012-ben szinte minden harmadik (31 százalék) 15–29 éves magyarországi fiatalnak volt okostelefonja, addigra 2016-ra már a megkérdezettek 85 százalékának.

– 2016-ban 87%-nak van internet hozzáférése, számítógépe. Azóta ez a szám nőtt csak.

– 15–29 éves magyarországi fiatalok 88 százaléka tekinthető napi internethasználónak, negyedük gyakorlatilag folyamatosan online van.

– Minden második 15–29 éves egy napnál tovább nem tudná nélkülözni az okostelefonját (54 %), az internetet (51 %) vagy az általa leggyakrabban használt közösségi oldalt (44 %).

–  A magyar tinik 78%-a napi 3 óránál többet internetezik.

– A tinik 71%-ának van olyan barátja, ismerőse, akivel szinte csak virtuálisan tart kapcsolatot és 90%-a kapott már üzeneteket ismeretlenektől.

– A válaszoló tizenévesek az Instagramot tették első helyre, mint leggyakrabban használt közösségi média platformot, második helyre a Messenger, harmadik helyre a YouTube került. A Facebook csak az ötödik a sorban, a Snapchat beelőzi. A TikTok és a Pinterest zárják a listát.

–  Előfordult már velük, hogy nem valós adatot adtak meg magukról.

Forrás: https://www.cvonline.hu/blog

Forrás: https://besocial.hu

Forrás: KSH

Forrás: http://www.ujnemzedek.hu

 

©Írta: Mayerné Répási Adrienn  •   2019. okt. 30.

Üdvözlünk a BetűBlogon!

Szeretnénk olyan tartalmakat megosztani itt veled, melyek hasznosak lehetnek szülőknek, óvónéniknek, tanítóknak egyaránt. 

Itt is megtalálsz minket:

Népszerű bejegyzések

Close Menu
×
×

Cart