Verses gyermekkor

A versektől a legtöbben rettegünk, elkerüljük, ritkán üdvözöljük őket kedves ismerősként. Hogy miért alakult így? Talán az általános iskolás korszak hibáztatható első számú elrettentőként, a kötelező, „mit látsz bele” verselemzései miatt vagy a sokszor ismeretlen szavak, némelykor ritmusos, ám sokszor érthetetlen kavalkádja? Ki tudja. De az tény, hogy rendkívül kevesen vesznek szórakozásképpen a kezükbe verses kötetet manapság. Pedig nem volt ez mindig így. A régmúltban, első számú szórakozási lehetőség, gyakori olvasnivaló volt a verseskötet. Családi, társasági esemény volt a versek hangos felolvasása egymás között. Miért távolodtunk el e nagyszerű kikapcsolódási formától egy idő után? Hiszen velünk vannak a kezdetektől, a születéstől és egész halálunkig elkísérnek a versek.

A gyermekkort is azzal kezdjük, hogy rövid rigmusokat, mondókákat mesélnek a szüleink nekünk, ha épp nem dúdolnak, énekelgetnek. Könnyebb, gyorsan megjegyezhető szókapcsolatokat, már-már saját kitalált kis szövegeket, hangutánzó szavakat ismételgetnek, felépítve az apróságok szókincsét. A visszatérő, ritmikus, rímelő, néha még különös jelentéssel sem bíró versszakok, sorok, odafigyelésre késztetik a babákat, akik így tanulják meg az első szavaikat, majd teljes mondataikat. Játszva tanulják édes anyanyelvüket.

Később, a nagyobb, óvodás gyerekek is versekkel, körtáncokkal mutatják meg szüleiknek a fejlődésüket évről évre. Észrevétlenül gyarapítják szókincsüket. Ahogy nő az emlékezőtehetségük, már önállóan el tudják mondani a hosszabb, pár soros verseket is. Közös mondókázások közelebb hozzák a gyerekeket is egymáshoz.

Az iskolában, miután a betűk jelentést nyernek számukra, már hosszabb versek lépnek az életükbe. Saját, kialakult véleményük lesz, érzéseket kelt bennünk és el is tudják szavalni azokat. Örömüket lelhetik bennük. Beleérezhetnek egyes versekbe jelentéseket, másokat élvezettel olvashatnak.

De akkor miért távolodunk el a későbbiekben a versek adta örömtől, hiszen annyi mindent kifejezhetünk versekkel? Bármilyen érzés, érzelmek, gondolatok helyet kaphatnak bennük. Bármiről szólhatnak és semmiről sem, csupán szép szavak kellenek hozzájuk.

Hogy mire jó egy vers? Elolvasva, hangosan elszavalva, gyógyír szomorúságra, kifejezés boldogságra. Közelebb hozza a múltat és út a jelenbe. Nyelvújító és nyelv életben tartó, szókincs gyarapító. Egyszerű, gyors, közérthető, ritmusos, máskor pedig bonyolult, nehezen kihámozható, ritmustalan, szívet tépő kavalkádja a szavaknak. Szórakoztató, rengeteg élménnyel gazdagító. Elvonatkoztató. Az életet színesítő. Szabadságot és kötöttséget is magába foglaló. Személyes jelentése van és semmit sem jelenthet. Áthidaló korosztályok között. Maga a ritmus. Lüktetés és zümmögés. Utat törő. Kreativitást fejlesztő. Vágyak, álmok leírója, érzések közvetítője.

Annyi, de annyi minden a vers. Használjuk bátran!

Aranyosi Ervin: A vers egy jó barát

A vers varázslat! Ha olvasod,
lelked szép táncba kezd.
Ha átveszed a ritmusát,
hagyja, hogy felfedezd!
Sorok végén a rím ragyog,
egymással összecseng.

Versszakok közt üres sorok,
így lesz ott közte csend.

A vers, ha kell, elandalít,
érzések érnek el.
A verssel teleírt papír
máris életre kel.
Játékos, vagy incselkedő,
mosolyra hangoló,
lágyan gurul a cél felé,
akár egy nagy golyó!

Tudod a vers, ha kell tanít,
hogy éld az életed,
s ha szomorú vagy átsegít,
ott marad még veled.
Ötletet ad, hogyan tovább,
és lendületbe hoz.
Páncél, ha szíved védtelen,
s nem ér el a gonosz!

Jobb kedved lesz, ha olvasod,
s támad száz ötleted.
Edzésben tartja szellemed,
a jó úton vezet.
Megismerheted önmagad,
tükröt tart, s láthatod,
mely gondolat jár tévúton,
s mi okoz bánatot?

Bizony a vers mindentudó,
mert szívünkből fakad,
tudós ösvényre csalogat,
hogy leld meg önmagad!
Hát tudd, a vers varázslatos,
engedd csak hatni rád!
Olvasd, s figyelj, ha olvasod,
megszépül a világ!

 

©Írta: Mayerné Répási Adrienn   •   2020. febr. 11.

Kinek van kedve gyakorolni suli után? Annak, aki Vers Elekkel merülhet el a ritmusok tengerében!

Kevés olyan kiadvány létezik, mellyel az írott betűk olvasása, a kézírás és egyben a betűk kiejtése is gyakorolható.  Az aranyos rövid versek megértése, leírása az elsős-másodikos csemetéknek már nem nehéz feladat. Ajakkerekítéses rajzok segítik a kiejtést, ezáltal a komplex fejlődést. Pihenésképpen egy kis megfigyelőkészséggel  kiegészítheti a rajzokat, majd kiszínezheti azokat kedve szerint.

Üdvözlünk a BetűBlogon!

Szeretnénk olyan tartalmakat megosztani itt veled, melyek hasznosak lehetnek szülőknek, óvónéniknek, tanítóknak egyaránt. 

Itt is megtalálsz minket:

Népszerű bejegyzések

Close Menu
×

Cart