Szótagoljunk? – Az olvasástanulás

szótagolás olvasás

Sokat olvashattunk már a meseolvasás és általánosságban az olvasás jótékony hatásairól. Ha a meseolvasás pozitív élmény a család életében, nagy valószínűséggel érdeklődőbben áll a gyermek az olvasáshoz és az írott szövegekhez, azonban még így is sokuk küzd nehézségekkel az olvasástanulás során.

Milyen tényezők alakítják az olvasásoktatást és mivel segíthetünk gyermekeinknek, hogy minél problémamentesebben vegyék az akadályokat?

Érdemes áttekinteni először is, hogy milyen típusai vannak az olvasás oktatásának általánosságban és hogy Magyarországon hogyan alakult az elmúlt évtizedekben az oktatás folyamata.

 

Az olvasásoktatás irányzatai

Alapvetőleg két fajta irányzat szerint tanítják az olvasást: a kód-orientált/szintetikus módszer a hangos olvasásra alapszik, míg a globális módszer szóképekre épül és a csendes olvasást támogatja. Harmadikként később az évek során folyamatosan alakult ki ezekből a két módszer változó összetételű ötvözete.

A magyarországi oktatás alakulása

Az 1970-es évek végégig országunkban az olvasástanítás hagyományosan a szintetikus módszert követte: a betűkből szótagokat, a szótagokból szavakat, a szavakból mondatokat alkotva hangosan olvastattak a gyerekekkel. Generációk tanultak ezen minta alapján olvasni, a kód-orientált szótagolás a magyar nyelvvel határozottan összeillő mivolta miatt jól működött a rendszer.

1978-ban azonban angol mintára bevezették a divatossá vált globális irányzatot. A szintetikus irányzat ellenzői azzal érveltek, hogy a szótagolás megnehezíti az értelmező olvasást és a helyes hangsúlyozást.

Nyelvi jellegzetességek miatti kompatibilitás

A globális irányzat lényege az, hogy a leírt szavak formáját kell a szavakhoz társítani, ez így gyakorlatilag a képolvasáshoz hasonló technika. A képolvasás köztudottan nem új jelenség az emberiség története során: híres példa erre a kínai írás, azonban a kínai kultúrában nem véletlen volt hosszú időn keresztül a gazdagok kiváltsága az olvasás- és írástudás: többezer szókép bemagolására nem akárkinek volt ideje és lehetősége.

Mindezek mellett nem elhanyagolható az a tény sem, hogy nem minden nyelv ugyanolyan; míg az olasz és az orosz nyelvek írása inkább hangírás, addig az angol nyelv írása képírás jellegű[1]. Nem véletlen lett az angolszász kultúrában népszerű a globális típusú olvasásoktatás, ez azonban a magyar nyelvvel nem feltétlen ugyanannyira kompatibilis.

A magyar nyelv ugyanis hangjelölő és betűíró, morfofonetikus nyelv, melynek a szótag adja meg a ritmusát[2]. Ezért is fontos a nyelvi sajátosságokat figyelembe véve alakítani az oktatást.

Szintén fontos szempont, hogy az olvasás oktatása ideális esetben előkészíti az írásoktatást is; nem meglepetés, hogy az olvasás elsajátításának módja hatással lesz a későbbi helyesírásra is. Ezt átgondolva nem kérdéses, miért fontos a szótagolás gyakorlása.

„A szótagolást azért törölték el, mert ellenzői szerint az értelmes olvasás akadályozója, a szóhangsúly elrontója (no meg a szóképes módszerek – melyeket utánoztak – nem szótagoltatnak). Pontosan az ellenkező az igaz. A szótagolás pontos dekódolásra kényszeríti a gyereket, megakadályozza a szóalak “megsaccolását”, kitalálását, s nem engedi a szóvéget – ahol a fontos információkat hordozó toldalékok vannak – elnagyolni””. Diszlexiások számára is elengedhetetlen a szótagolás gyakorlása, megakadályozza, hogy kapkodva próbálják kiolvasni a szavakat és hogy a figyelmük a szomszédos szavakra ugráljon.”[3]

Agyműködésre gyakorolt hatás

Az olvasási nehézségekkel küzdők szempontjából érdekes az a kutatás, amit a Stanfordi Egyetem végzett a témában. Összehasonlítandó, hogy melyik tanulási forma milyen hatással van az agyra, egy saját írásrendszert fejlesztettek ki. Írásrendszerükből három betűs szavakat alkottak.

Egy csoportot a szintetikus, egy másikat a globális módszer szerint kértek fel a szavak megtanulására és új szavak felolvasásának megkísérlésére. Mindeközben az agyukban végbemenő folyamatokat elektroenkefalográffal (EEG) vizsgálva kimutatták, hogy a szintetikus módszer jellemzően a bal agyféltekét dolgoztatja, míg a globális módszer a jobb agyféltekét aktivizálja. Az új szavak kikövetkeztetésében szintén a bal agyfélteke volt aktív.

Azért is érdekes ez a vizsgálat, mert az olvasás tanításának módszertana és az olvasási nehézségek közti összefüggés egyre kevésbé tűnik véletlenszerűnek.

„Bruce McCandliss, a Stanfordi Egyetem professzora elmondta, hogy a felfedezés azért jelentős, mert a jól olvasó embereknek főként a bal agyféltekéje dolgozik olvasás közben. Azoknál viszont, akik olvasási nehézségekkel küzdenek, a bal agyfélteke nem aktiválódik az olvasás során.”[4]

Látva ezen kutatások eredményeit és a magyar nyelv jellegzetességeit, nyilvánvaló, hogy a képolvasás nem a legmegfelelőbb módszer a magyarországi olvasástanításra.

Jó hír, hogy az 1990-es évek vége felé ismét egyre több tanító kezdett kacsingatni a szótagolás és a hangos olvasás felé, sokan pedig a két módszer ötvözetével oktatják diákjaikat.

Hogyan segíthetünk mi gyermekeinknek?

Egyre többen ismerik fel, hogy a szótagolás gyakorlása nagy segítséggé válhat mind az olvasás, mind a későbbi helyesírás elsajátítása során.  

Hogy gyermekeink pedagógusa milyen módszert követ, részben a szerencsének is köszönhető, ezért szükség esetén mi segítsünk nekik. Ha nem tanulják, ismertessük meg mi velük nyelvünk alapjait a szótagoláson keresztül. Ha tanulják, annál jobb, így már csak akkor kell segítenünk a gyakorlásban, ha esetleg nem menne jól vagy elakadnának benne.

Nagy szolgálatot tesz még nekik a jövőben több területen is!

[1] https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/2011/09/22/kepolvasas

[2] http://m.koloknet.hu/iskola/tanulas/pedagogiai-modszerek/hogyan-tanuljunk-olvasni/

[3] http://www.tanulasmodszertan.hu/blog/2008-03-27-szo-ta-gol-ja-tok/

[4] https://www.nyest.hu/hirek/agyhullamokkal-a-szokepes-olvasas-ellen

©Írta: Liska Zsófia   •   2019. nov. 27.

Névre szóló füzetsorozat olvasni tanuló gyermekeknek

A Szóvarázs füzetsorozat azért készült, hogy a gyerekek mély megértéssel játszva megismerhessék a nagy betűket és az olvasás technikáját a hagyományos szótagolós módszerrel, így a gyerekeknek sikerélményük lesz, és nagyon könnyen megtanulnak olvasni.

Tanítók, pedagógusok ösztönzése és útmutatása alapján készült, teszteltük, korrigáltuk a hatékonyság irányába.

Olyan segítség a tankönyvek mellé, mely maximálisan letisztult, egyszerű, érthető, célirányos, nem okoz zavart a tanulóban. 

  • Kiváló minőségű környezetbarát, újrahasznosított papírból készült!
Egyedi notesz Borító elöl 1. fotó helye

Ajándék ötlet: Spirál jegyzetfüzet 4 db saját fotóval

140 oldalas, erős dupla spirállal készül, 100% újrahasznosított papírral. A borító belül is fotót tartalmaz, tehát 4 álló kép megjelenítésére van lehetőség. Fóliázott, fénykép minőségű, 500g-os borító. Töltsd fel fotóidat a megrendelésnél és válaszd ki, hogy vonalas, kockás, ponthálós vagy sima lapokkal szeretnéd-e a jegyzetfüzetet.

Spirál jegyzetfüzetek

Üdvözlünk a BetűBlogon!

Szeretnénk olyan tartalmakat megosztani itt veled, melyek hasznosak lehetnek szülőknek, óvónéniknek, tanítóknak egyaránt. 

Itt is megtalálsz minket:

Népszerű bejegyzések

Close Menu
×

Cart