Játszva tanulni

olvasás fejlesztése

Ha ősz, akkor iskolakezdés, ami nem könnyű se a szülőnek, sem a gyerkőcnek, főként, ha egy első osztályosról van szó. A nagy ovisból kisiskolás leszek átmenet nagy változás egy gyerek életében, hiszen az óvoda nyújtotta önfeledt, biztonságos mindennapjaiból hirtelen az iskolapadban találja magát, ahol fokozottabb a terhelés, és a játék bizony háttérbe szorul.

Ráadásul ez az átmenet sok gyermek esetében nem feltétlen megy zökkenőmentesen, hiszen az első osztályban ma már rohamléptekben tanulnak, és ezt a gyors tempót az eltérő képességű diákok különbözően sajátítják el. Pár hónap alatt kell megtanulni a betűket és a számokat, kevés idő marad a gyakorlásra és az olvasással is haladni kell egy idő után. Ez nagyon sok energiát kivesz a gyerekekből, és mivel a délutáni alvástól is búcsút intenek az óvoda végével, teljesen érthető, hogy a nap végére a kiselsősök bizony hamar elfáradnak.

Ilyenkor fontos, hogy a szülő hagyja a gyermeket egy kicsit pihenni és otthon nyugodt, zavartalan körülményeket teremtsen. Mivel sok gyerek igényli a szülővel eltöltött közös, délutáni pillanatokat is, a játék mellett az otthoni gyakorlást is lehet egy kicsit könnyedebbé és lazábbá tenni.

Erre kitűnő alternatívát jelentenek a különböző színes, készségfejlesztő füzetek, hiszen a tanulás játékos formájával sokkal fogékonyabb lesznek a tanultak elsajátítására és elmélyítésére. Ezek az olvasást elősegítő kiadványok nem csak szórakoztatva tanítanak, de segítik a vizuális figyelmet és az emlékezést, valamint a koncentráció erősítését is fejlesztik. A játék ugyanis nem feltétlen csak a tárgyakban rejlik, hanem a szülővel eltöltött minőségi időben, ahol a gyerek szinte észrevétlenül tanul.

A betűk megtanulása így sokkal szórakoztatóbb és változatosabb lesz, ezáltal később az olvasás és a szövegértés is könnyebbé válik. A 6-7 éves korúakat még nagy valószínűséggel a képek ejtik rabul, és szívesen forgatják a színes, érdekes illusztráció tarkította oldalakat. Fontos azonban, hogy a betűk nagyobbak legyenek, így megvan az a megfelelő arány, hogy a gyermek figyelme ne kalandozzon el. Mivel a gyerekek életében nagy jelentőséggel bírnak a betűk felismerése, később ezek összeolvasása, majd a mondatok és végül a szöveg megértése, nem mindegy, milyen tartalmú meséket olvasnak, hiszen így fog kialakulni az olvasás élménye. Fontos, hogy olyan mesét vagy történetet válasszunk, ami a gyereket érdekli, ha rajong az állatmesékért, akkor olyat, de ha a tündérmesék ejtik rabul, akkor azt, hiszen ezek fogják őt motiválni, és szép lassan így lesz a csillogó szemű, meséket hallgató ovisból érdeklődő, meséket olvasó iskolás.

©Írta: Fekete Lotti   •   2019. okt. 01.

Barátom az olvasás
Leghatékonyabb
megoldás, gyermeke olvasási nehézségeire,
fejlessze játékosan képességeit.

Kapcsolódó cikkeink

Verses gyermekkor

A versektől a legtöbben rettegünk, elkerüljük, ritkán üdvözöljük őket kedves ismerősként. Hogy miért alakult így? Talán az általános iskolás korszak hibáztatható első számú elrettentőként, a

Tovább olvasom »