Gyerekkori alvásproblémák

Egyszerű, fontos, de mégsem megy… az alvás

Az alvás az emberi lét alapfeltétele. Az alvásproblémák gyakoriak, szóval (el)aludni is tudni kell! Az egyedül alvás képessége nem veleszületett (persze vannak szerencsések), az tanult folyamat, azaz fejleszthető.

Az alvás ideje életszakaszonként változik: az újszülöttek és idősek napi 16-20 órát is alszanak.  Óvodáskorban az alvási idő 11-12 óra. Kisiskoláskorban 10-11 óra szükséges a jó alváshoz. Serdülőkorban az ideális alvásidő 9-10 óra.

Az alvás parancsolatai:

  • Legyen meg a gyermek korosztályának megfelelő mennyiségű alvása
  • Tartsuk be a napi rutint és a lefekvési-felkelési időszakokat. A legjobb, ha hétvégén is tartjuk magunkat ehhez, de persze néha lehetünk engedékenyebbek is, pl egy családi program esetén

  • Alvás előtt fél órával kerüljük az erős fények és az elektronikus készülékek használatát

  • Tartsuk be a rendszeres, rutinszerű étkezéseket. Legjobb, ha este 18-19 óra után már nem eszünk. A koffeint kerüljük!

  • Kényelmes ruházatot viseljen a kis lurkó: lehetőleg pamut anyagút és bővebb fazonút, ne szűk nadrágot, pólót, trikót! A hőérzetének megfelelően öltöztessük csemetéinket: ha pl izzadós, ráadásul meleg van a szobában, elég a rövidnadrág-póló vagy vékonyabb takaró akkor is, ha tél van

  • Bátorítsuk, segítsük a gyerekeket az önálló alvásra: olyan ágyat, pizsamát, ágynemű huzatokat vásároljunk, ami tetszik neki; lehet egy alvós plüsse vagy kispárnája, ami átmeneti biztonságot jelent számára

  • Ha „szemünk fénye” ilyenkor kezdi el mesélni a napját – hallgassuk meg! Fontos az ő lelkivilágának és a köztünk lévő kapcsolat erősítésében is. Persze azért kedvesen terelgessük afelé, hogy ha délután kezd el mesélni, akkor hosszabban és tartalmasabban tudunk beszélgetni. Érdemes mindig pozitívan lezárni a társalgást, pl.: Mi volt a legjobb a mai napodban?

  • A legtöbb gyermek kisiskolás kor végéig átmegy a szülőkhöz hajnalban. Anya-apa közelsége biztonságot jelent számára. Ha odamegy, akkor erre a biztonságra, szeretetre, együttlétre szüksége van. Ez minden dolognál fontosabb számára, adjuk meg neki! Ha ez rendszeres, akkor fontos úgy kialakítani a helyeket, hogy mindenki elférjen (pl egy matracot tenni az ágyunk mellé, hogy azon feküdjön a gyermek; vagy vele együtt az egyik szülő visszamegy az ő szobájába és ott tovább aludni az ágya melletti matracon)

Az elalvási problémákat többminden okozhatja: rosszul rögzült alvási szokások, lelki sérülések (szorongás, pszichés zavar), családi konfliktusok, betegség. A betegség lehet olyan is, ami utánajárást igényel (reflux, horkolás, nyugtalan alvás, éjszakai bevizelés esetén stb.). Ezeket mielőbb orvosolni kell… A lényeg itt is, mint sok mindenben: lehet nézni, ki, hogy csinálja, de a lényeg a személyre szabottság: az én gyerekeim, a mi családunk hogyan, mikor tudja kialudni magát. A kipihent ember jobban teljesít, ami megsokszorozza a sikerélményeket! Ha pedig ránk tör az ásítás, tegyük a kezünket a szánk elé, mégiscsak úgy „elegánsabb” – ezt pedig a gyerekek is könnyen meg tudják tanulni! 🙂

Forrásanyag: Makrainé Tucsek Brigitta védőnő

©Írta: Juhos Melinda   •   2019. nov. 3.

Barátom az olvasás
Játékos
megoldás, gyermeke olvasási nehézségeire,
fejlessze játékosan képességeit.

Kapcsolódó cikkeink

5000 Ft. feletti rendelés esetén:

10% kedvezményt ÉS AJÁNDÉK háztartási naplót adunk!

Használd a kuponkódot rendelés leadása előtt:
AJANDEK10