Baj, ha egy gyerek nem szeret olvasni?

Talán elsőre furcsán hangozhat a kérdés, de nézzünk egy picit a dolog mögé.

Olvasással és írással kapcsolatos fejlesztő kiadványokat készítünk, és egy felmérést végeztük arról, hogy a szülők mit gondolnak, mit tapasztalnak és milyen problémákkal küzdenek ezen a területen gyermekeikkel.

Meglepő, de azt gondolják az emberek, hogy igazából nem is olyan nagy probléma, ha egy gyerek nem szeret olvasni, sőt, ha nem olvas.

Mivel mi ennek a szöges ellentétét gondoljuk és tapasztaljuk, elkezdtünk kicsit kutakodni a témában, és legnagyobb meglepetésünkre az bontakozott ki, hogy nem mindenki gondolja ugyanazt arról a teljesen hétköznapi kifejezésről, mint az olvasás.

Sokan úgy gondolkodnak, hogy az olvasás a regények illetve szórakoztató könyvek olvasását jelenti. És hát úgy vannak vele, hogy persze, jó lenne, ha a gyermek lelkes könyvmoly lenne, amikor felnő, vagy már gyerekként falná az ifjúsági regényeket. Meg egyébként is mondták nekünk, hogy attól nő a szókincs, ha sokat olvasunk, és mégiscsak előnyös, ha művelt a gyerek.

Való igaz, sok más értékes hobbi is létezik az olvasáson kívül. Kirándulás, sportok, játékok, főzés, zenehallgatás, zongorázás, kertészkedés, rajzolás – csak hogy néhányat említsünk. A fiunk/lányunk imád kertészkedni, ellenben nem lehet rávenni, hogy elolvassa a legújabb Lőrincz L. László könyvet… na bumm. Ettől még teljes életet fog élni (még ha erről egészen más véleménye lenne egy könyvkiadónak vagy épp egy magyartanárnak), amennyiben hagyjuk őt kertészkedni.

Igen ám, de az olvasás nem csupán a regények és szórakoztató könyvek olvasását jelenti!

Jelenti egy (akár online) cikk, egy szakmai anyag, egy tankönyv, egy tananyag vagy bármilyen olyan hasznos írás elolvasását is, amely aktuálisan segíti őt az információszerzésben, a munkájában, az életében, a boldogulásában.

Ha lányunk felnőttként állapotos lesz (vagy ha fiunk van: a párja lesz az), elolvassa-e majd a terhességhez és gyerekneveléshez kapcsolódó olvasnivalókat? Ha kínkeserves számára az olvasás, vagy ha csak egy utált hobbi, akkor hogy szerzi meg ezeket az ismereteket?

Ha később az élete egy szakaszában úgy érzi majd, hogy megrekedt, gondok gyötrik, hogyan fog fejlődni, ha képtelenségnek tartja azt, hogy besétáljon a helyi könyvesboltba, és önfejlesztő könyvek után kutakodjon?

Netán ha egyszerűen le szeretne fogyni, illetve egészségesebben élni, hogyan fogja majd elolvasni a diétáról, egészséges életmódról szóló írásokat?

Bőséggel lehetne még folytatni a sort, igaz?

Az olvasás tehát nem csupán irodalmi művek olvasását jelenti, hanem bármely más anyagét, legyen az hosszú vagy rövid, online vagy nyomtatott.

Ráadásul az általános iskolai tanulás alapja az olvasási készség. Ha ez nincs meg, vagy gyenge, bizonytalan (tehát alapvetően képes az olvasásra, de az akadozós, lassú, bizonytalan, problémás), akkor az egész tanulás nehézkes lesz.

Ha pedig valami nehézkes és küzdelmes, akkor nem fogjuk szeretni, mert nem lesz benne sikerélményünk. A gyermek is így van vele.

Bátran kijelenthetjük tehát, hogy az a gyerek, aki nem szeret olvasni, az nagy eséllyel nem tud olvasni!

Azt pedig talán mondanunk sem kell, hogy aki hátrányból indul gyerekként, még nagyobb hátrányba kerül felnőttként – pláne folyamatosan fejlődő, technikai világunkban.

Hiszen mint tudjuk: a tudás hatalom.

Nos, ha így, ezzel a (talán új) nézőponttal újra feltennénk a kérdést, mi lenne a válasz? Baj, ha egy gyerek nem szeret olvasni?

Barátom az olvasás
Játékos
megoldás, gyermeke olvasási nehézségeire,
fejlessze játékosan képességeit.

Kapcsolódó cikkeink